הפלה – אובדן הריון

הפלה – אובדן הריון

הפלה- אובדן הריון

ע"פ הסטטיסטיקה אחת מכל ארבע נשים עוברת הפלה אחת לפחות במשך חייה. הטרימסטר הראשון הוא המועד ביותר להפלות ובמקרים רבים, מתרחשת ההפלה עוד לפני שהאישה יודעת שהיא בהריון. כ-30% מהביציות המופרות מופלות בדימום אשר נראה כדימום ווסת רגיל. כ-15% מההריונות בהם האישה מודעת להריון, מסתיימים בהפלה טבעית ובנוסף, ישנם מקרים בהם הריונות מסתיימים בהפלה מלאכותית או לידה מוקדמת של עובר מת. הסיכון להפלה עולה עם גיל האישה: מעל גיל 35 הסיכון הוא 1 מ- 6, מעל גיל 40 הסיכון הינו 1 מ-3 ומעל גיל 45 כל הריון שני מסתיים בהפלה.

כיצד מתרחשת הפלה?

נהוג לחלק את סוגי ההפלות לשתיים עיקריות:

הפלה טבעית

הסיבות להפלה טבעית הינן שונות ומגוונות ובהן: בעיות כרומוזומליות או הורמונאליות של העובר הנובעות מליקוי בביצית, בזרע או בצירוף שלהם וכתוצאה העובר אינו מתפתח ומופל, הפריה שהתבצעה מחוץ לרחם, חבלה, נפילה או פגיעה פיזית, חשיפה לחומרים מסוכנים, זיהום וקרישויות מוגברות המצמצמת את אספקת הדם לעובר, פתיחת צוואר הרחם שאינו מצליח לשאת את העובר, בעיית עודף משקל האישה, צריכה גבוהה של קפאין, אלכוהול ושימוש בתרופות מסוימות. לרוב, הבעיות הכרומוזומליות אינן כתוצאה מבעיות גנטיות של ההורים ועל כן הפלה אחת אצל אישה אינה סימן לסיכוי גבוה יותר להפלות חוזרות.       ישנם מצבים של "הפלה נדחית" בהם העובר מת ונותר ברחם עד מספר שבועות לאחר מותו. לעתים לא יהיו כלל סימנים להפלה והאישה לא תדע. הרחם מפסיק לגדול וסימני הריון אחרים בגוף נעלמים. בד"כ במצב זה העובר יצא החוצה באופן ספונטני. הפלה מתרחשת בפועל כשהדימומים מלווים בקרישי דם ובהתכווצויות המלוות את פתיחת צוואר הרחם. ההפלה נשלמת כאשר העובר והשלייה נפלטים מהרחם ללא שאריות. ישנם מקרים בהם נשארים עדיין חלקי שלייה ברחם ויש צורך בהתערבות רפואית להוציאם כדי שלא יתפתחו זיהומים. נשים עם נטיית יתר להפלות חוזרות, לרוב מחויבות בשמירת הריון לשם הצורך להימנע מכל מטלה שמעמיסה על גופה, מתח רגשי והרגעת הגוף. כמו-כן, הריונות כתוצאה מטיפולי פוריות הינם בעלי שכיחות גבוהה יותר של הפלות.

הפלה מלאכותית

הסיבות והמניעים לביצוע הפלה מלאכותית הינם מגוונים, כשהבולטים בהם הוא הריון לא רצוי כתוצאה מאי-שימוש באמצעי מניעה או כשל בהם, מומים מולדים שהתגלו בעובר והיריון שיש בו סכנה לבריאות האם ולחייה. כל אישה היא האחראית והמחליטה היחידה האם ברצונה לבצע הפלה יזומה, מסיבה כזו או אחרת. ע"פ חוק במדינת ישראל, קיים איסור על ביצוע הפלות יזומות, להוציא מקרים כגון סכנה בריאותית לאישה ו/או מומים בעובר ומקרים נוספים המפורטים בחוק.

מהם אמצעי ההפלה המלאכותית?

הטכנולוגיה הרפואית מתקדמת בתחום ההפלות ומספקת מס' שיטות לביצוע הפלה יזומה ובהן:

  • טיפול תרופתי: גלולת היום שאחרי- יעילה עד 72 שעות מקיום יחסי המין וניתנת לרכישה ללא מרשם רופא או תרופות לבליעה/קפסולות ווגינאליות הגורמות לפתיחת צוואר הרחם ולכיווץ שריר הרחם המוביל לפליטת תוכנו וניתנות באישור ועדה רפואית ובפיקוח בי"ח.
  • גרידה: הליך כירורגי לביצוע הפלה מלאכותית בו מתבצעת שאיבה של תוכן הרחם. זהו הליך המבוצע בחדר ניתוח ותחת הרדמה מלאה. בישראל מקובל לבצע את התהליך עד השבוע ה-13 של ההיריון.

למאמרים נוספים:

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: