הפלות חוזרות והטיפול על פי הרפואה הקונבנציונאלית והרפואה הסינית

הפלות חוזרות והטיפול על פי הרפואה הקונבנציונאלית והרפואה הסינית

ההגדרה של הפלות חוזרות היא רצף של שלוש הפלות עוקבות או יותר. קיים פער גדול בין התפיסה הטיפולית של הרפואה הקונבנציונאלית לטיפול בהפלות חוזרות לעומת הרפואה הסינית. במאמר הבא נפרט על ההבדלים בגישה ובטיפול של הרפואה הסינית בבעיית ההפלות החוזרות.

ע"פ הרפואה הקונבנציונאלית

הסיבות להפלות חוזרות:

1. מכנית –מבנה הרחם או חלל רירית הרחם פגומים 2. גורמים אימונולוגיים ( בהן הגוף תוקף את עצמו). 3. בעיות הורמונאליות. 4. גורמים גנטיים. 5. תרומבופיליה (קרישיות יתר). 6. רקע לא מוסבר.

גורמים מבניים:

1. מצב בו קיים רחם דו-קרני או מחיצה ברחם יכולים לגרום להפלות חוזרות עקב השתרשות העובר על גבי המחיצה הדלה באספקה של דם וכתוצאה חוסר הזנה של העובר צילום רחם או היסטרוסקופיה יתנו אבחנה מדויקת למצב זה. 2. מצב בו קיימת אי ספיקה של צוואר הרחם , במקרה זה תופרים את צוואר הרחם.

גורמים אימונולוגיים:

הגוף מייצר נוגדנים עצמוניים כנגד איברים או מבנים שונים בתוכו לדוגמא: נוגדנים כנגד בלוטת התריס ונגד מבנים שומניים המצויים בדופן התאים.

גורמים הורמונליים:

הורמון הפרוגסטרון המיוצר בעיקר על-ידי הגופיף הצהוב לאחר הביוץ אחראי על הכנת רירית הרחם להשרשה, ושומר על יציבות הרירית בשלבים המוקדמים של ההריון. במצב בו קיימות רמות נמוכות מאד של פרוגסטרון (לפני הריון של 7-8 שבועות) הסיכויים להפלה גדלים מאוד (במצב זה נותנים נרות פרוגסטרון או זריקות להחזקת ההריון).

גורמים גנטיים:

הפלות חוזרות על רקע גנטי מהוות 5% מכלל ההפלות החוזרות ,האבחנה נעשית ע"י בדיקה גנטית של העובר בזמן הגרידה נוסף על בדיקה כרומוזומלית של ההורים .

תרומבופיליה:

קרישיות יתר של הדם מהווה כיום את אחד הגורמים העיקריים להפלות חוזרות על פי הרפואה הקונבנציונאלית (60%-70%). מחקרים שנעשו לאחרונה קבעו כי ישנם נשים עם נטיה גנטית לקרישה, המוגדרת כתרומבופיליה אשר שילוב שלה עם ההורמונים המשתחררים במהלך ההריון גורמים לקרישה בכלי הדם הקטנים שבשליה ועקב כך למוות אפשרי של העובר או להפלתו, בנוסף לזאת תרמבופיליה יכולה לגרום לעיכוב בגדילת העובר , קרישה במערכת הורידים העמוקים של האם ורעלת הריון . תרופות נוגדות קרישה כגון זריקות קלקסן ומיקרופירין מסייעות למנוע את קרישת הדם ובכך מקטינות את הסיכויי להפלה.

רקע לא מוסבר:

מקרים בהם למרות כל הבדיקות לא אותרה הסיבה להפלה.

ע"פ הרפואה הסינית

קיימים מספר סינדרומים להפלות החוזרות ברפואה הסינית: 1. חולשה של יאנג הכליות. 2. חולשת יין הכליות . 3. חום בדם. 4. חוסר של צ'י ודם.

חוסר יאנג בכליות:

מחזור מאחר או מועט, הפלות חוזרות בשליש הראשון להריון, קרישי דם קטנים וכהים בווסת כאב בטן תחתונה המוקלים בחימום ומגע, חוסר ביוץ, בטן רכה למגע, עייפות ותשישות, הפרשות וגינאליות רבות ושקופות, שתן רב, קושי בהתאפקות, רמה נמוכה של פרוגסטרון לאחר הביוץ. לשון: חיוורת תפוחה ורטובה, דופק: עמוק חלש ואיטי. גרף ה- BBT יראה על שלב לוטאלי קצר בו הטמפ' יהיו גבוהות למשך זמן קצר או לא יעלו בכלל ויישארו על טווח הטמפ' הנמוך במשך כל המחזור יראה על חוסר ביוץ. עיקרון הטיפול יהיה: חימום הכליות , חיזוק יאנג הכליות ושמירה על העובר. נקודות לטיפול: Kid3 Bl23 Kid7 Gv20 St36 Bl20 הטיפול ישלב דיקור ומוקסה פורמולה עיקרית : Shen qi shou tai wan + Du zhong Bai zhu

חולשת יין הכליות:

מחזור מקדים או רב, צבע הדם אדום טרי, איכות הדם יכלה להיות צמיגה, לרוב ללא קרישי דם, הפלות חוזרות בשליש הראשון להריון, כאבי גב תחתון, עצירות – צואה יבשה, הזעות לילה גלי חום, אינסומניה, כאבי פרקים ודלקות פרקים, שתן מועט וצהבהב, רמת אסטרוגן נמוכה לפני הביוץ. לשון : אדומה ללא חיפוי יכולים להיות חריצים, דופק: צף ריק נוטה למהיר. מבחינת גרף ה- BBT נראה לרוב טמפ' גבוהות בזמן הווסת, נראה שלב פוליקולרי קצר עם טמפ' גבוהות וביוץ מקדים. אבחנה: חולשת יין הכליות עם חולשת Chong & Ren עקרון הטיפול: חיזוק יין הכליות וחיזוק ה-Ren & Chong נק' לטיפול: kid3 bl23 kid6 st36 yin wei ren mai , cv23 kid7 liv8 st40, kid9 פורמולה : Liu wei +er zhi shou tai wan (- xu duan e.jiao)

חוסר צ'י ודם:

הפלות חוזרות לרוב לקראת סוף הטרימסטר הראשון מלווים בעייפות ותשישות, יכולים להיות חרדות ופלפיטציות לאחר ההפלה. ווסת עם דימום מועט חיוור ומיימי ללא קרשי דם, כאבים עמומים בבטן תחתונה לרוב בזמן ואחרי הווסת , הכאבים מוקלים בלחיצה. פלפיטציות, סחרחורות, מחזור ביוץ מאחר. בגרף ה- BBT נראה טמפ' יחסית נמוכות בשני השלבים. עקרון טיפול: חיזוק והרמת צ'י להזין בדם לחזק Chong + Ren ולהרגיע עובר. נק' לטיפול: Cv12 St36 Bl20 Bl17 Bl18 Bl23 Liv8 Kid9 (עד השבוע ה-12) ניתן להשתמש במוקסה. פורמולה: Shen yu shou tai wan

חום בדם:

הפלות חוזרות בדרך כלל בשלב מוקדם בשליש הראשון , תחושות חום בזמן ההריון ואחרי ההפלה מחזור מקדים כבד , צבע דם אדום כהה יתכן גם דביק ועבה, עצבנות בזמן ההריון וגם אחרי ההפלה , עצבנות חוסר מנוחה כלליים , כאבי ראש ,צמא, פנים אדומות תחושות חום בזמן הווסת, עצירות, צואה יבשה, שתן כהה. בגרף ה- BBT נראה טמפ' גבוהות גם בשלב הפוליקולרי (השלב הראשון של המחזור),יכול להיות ביוץ מקדים. עקרון טיפול : טיהור חום קירור דם והרגעת העובר. נק' לטיפול: Liv2 Liv8 Li11 Kid2 Liv3 Liv1 Pc3 פורמולה עיקרית: Qing hao er zi wan + + bao yin jian(-xu duan)

מקרה הפלות חוזרות קרשיות יתר

מורה לטניס מרמת השרון בת 36 ,4 הפלות חוזרות בתקופה של השלש שנים האחרונות. אובחנה כנשאית של פקטור 5 ליידן (בעיית בקרשיות יתר של הדם) זרימת הדם מהשליה לעובר אינה תקינה ואז הפלה או מוות של העובר). טופלה בזריקות קלקסן(סוג של נוגד קרישה) לאחר 2 ההפלות שעברה בנוסף קיבלה פרוגסטרון בגישה וגינאלית לשמירה על ההריון ללא הצלחה. (ההפלות חזרו על עצמן בין השבועות ה7-8 ),בכל ההריונות אובחן דופק עוברי חלש ורמות בטא ופרוגסטרון נמוכות יחסית. הגיע לקליניקה עם הסימפטומים הבאים:
  • סובלת מכאבי ראש צדדים לפני הוסת.
  • גלי חום עם הזעות בלילה , עניים אדומות .
  • צואה יבשה
  • מחזורים של 26 יום , עם דימום צמיג רב וכהה , אין כאבים בבטן לפני או בזמן הווסת ואין קרישי דם.
טמפ' יחסית גבוהות בשלב הפוליקולרי (מעל 36.4). בדיקת אולטרא סאונד ביום ה-12 למחזור לפני הטיפול הראתה על רירית רחם דקה 5 ממ'. אורח חיים: מאמנת טניס גם בודדים וגם קבוצות שעות עבודה רבות מאוד ושוחקות . אוכלת ארוחה אחת ביום בדרך כלל בערב. לשון : נק' אדומות על כל הלשון עם חיפוי דק חסר שורש. דופק: מהירות 60 (ספורטאית) צף בכללי וריק בעמדת הכבד והכליות. אבחנה: אבחנת המטופלת התבססה על התבוננות, תשאול לגבי ההפלות והתרופות שלקחה, קל היה לאבחן אותה כאלמנט מים בשל הפחד מהדיקור, קושי להישיר מבט ונתינת השתן לפני הדיקור (" השתנה מפחד"), נוסף על כך ההפלות החוזרות רוקנו את אנרגית הכליות. האבחנה הייתה חולשת יין הכבד והכליות עם חום בדם והתבססה על הסמפטומים של הלשון האדומה הזעות לילה ועניים אדומות, מחזור מקדים של 26 יום עם דימום רב המעיד על מצב של חום בדם הנגרם מחולשת יין הכבד והכליות, יציאות יבשות שוב עקב חוסר לחלוח וחום המייבש את הנוזלים , בנוסף זריקות הקלקסן שלקחה גורמות לחום בדם ופוגעות ביין. המיגרנות לפני מחזור Liv yang rising כתוצאה מעליית חום ריק. המטופלת נתבקשה שלא לנסות להיכנס להריון במשך שלשת החודשים הבאים. עיקרון הטיפול חולק לשניים: 1.בשלב הראשון לפני הכניסה להריון יש לחזק את היין של הכבד והכליות , סילוק חום ריק קירור דם וספיחת הדימום. 2. השלב השני בזמן ההיריון : חיזוק היין של הכבד והכליות , סילוק חום ריק , קירור דם ושמירה על העובר. עד הכניסה להריון המטופלת טופלה ב: 1. דיקור: הנק' הבאות- Lu7 Kid6 Cv4 St40 Sp6 Sp4 Pc6 Liv8 Kid2 Liv2 2. המלצות תזונה שכללו ארוחות קטנות לאורך כל היום. 3. הסדרת שעות השינה בין 23:00- 07:00 ושינוי אורח החיים הונחתה להפסיק לאמן לאחר 19:00 בערב בכדי למנוע פגיעה נוספת ביין. 4. פורמולת צמחים על בסיס liu wei di huang wan כחודש לאחר תחילת הטיפולים המחזור נמשך 28 יום, הדימום ירד משמעותית לכ-60 מילי' , המיגרנות נעלמו לחלוטין ועובי רירית הרחם עלה ל10 ממ' כאשרבאולטרא סאונד נצפתה רירית תלת קווית שאינה מאפיינת נשים לאחר הפלות ומהווה רירית אופטימאלית לקליטת עוברים. 4 חודשים לאחר מכן הילה נכנסה להריון והעיקרון הטיפולי השתנה בנוסף לשמירה על העובר. בדיקת הבטא ביום האחור של הווסת הייתה גבוה (640) כאשר באופן נורמלי אמור להיות ערך בטא של 100 ביום האחור . מהפורמולה הורדו הצמחים bie jia yi mu cao ובמקומם הוכנסו tu si zi sang ji sheng huang qin דיקור: הנק' הבאות- Lu7 Kid6 St40 Sp4 Pc6 Liv8 Kid2 Kid9 בשבוע ה- 8 נצפה עובר עם דופק תקין , גודלו של העובר היה פי 3 מגודלו בהריונות הקודמים באותו זמן. הטיפולים נמשכו עד לשבוע ה-14 כאשר במקביל קיבלה את זריקות הקלקסן.

למאמרים נוספים:

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: